De obicei, atunci când ne raportam la perioada în care noi am fost elevi avem tendinţa de a spune că nivelul nostru de pregătire era cu mult mai bun decât cel din prezent. Probabil şi de aceea preferăm să spunem că în România nu se mai învaţă, iar rezultatele de la examenul de Bacalaureat de anul acesta sunt cele mai reprezentative.
Nu ştiu dacă generaţia din care fac parte a învăţat mai mult sau mai puţin decât cea de acum pentru notele pe care le-a obţinut la examene, însă poate că un cuvânt important de spus pentru diferenţa dintre procentul de promovabilitate din anii trecuţi şi cea din ultimii doi ani o reprezintă tocmai felul în care s-a desfăşurat supravegherea în sălile de examene.
Din păcate, ceea ce ar trebui să fie o evaluare a cunoştinţelor dobândite în perioada celor patru ani de liceu s-a transformat într-o competiţie în care directorii unităţilor de învăţământ au pus pe primul plan prestigiul şcolilor şi astfel au încurajat modalităţile de fraudare a examenului de Bacalaureat.
Faptul că există şi elevi care se simt afectaţi din punct de vedere emoţional de existenţa camerelor de supraveghere video din sălile de examen este un lucru adevărat, dar de aici şi până la a spune că tocmai de aceea trebuie eliminat sistemul de supraveghere video cred ca este o cale lungă.
Deşi acum se discută despre nivelul de pregătire al elevilor care au fost evaluaţi la Examenul de Bacalaureat uităm să vorbim şi despre cei care timp de patru ani le-au fost profesori şi i-au evaluat continuu.
Poate că sunt oameni care la rândul lor au beneficiat de un sistem de supraveghere lejer la susţinerea examenului de Bacalaureat, iar după aceea au absolvit o facultate care le-a permis accesul într-o unitate de învăţământ.
Astfel s-a ajuns în situaţia paradoxală în care avem prefesori cu o pregătire intelectuală discutabilă de la care avem pretenţia să obţină rezultate bune cu elevii lor la examene şi olimpiade.
Desigur, sistemul de învăţământ are nevoie de reforme care să evelueze cât mai obiectiv competenţele profesorilor şi nivelul de pregătire al elevilor, dar cred că dorinţa fiecărui ministru de a aduce modificări trebuie discutată mai serios, deoarece rolul unui sistem este să fie eficient şi predictibil.
Fără dezbateri între partidele politice parlamentare prin intermediul cărora să se ajungă la un consens politic sistemul de învăţămând va funcţiona predispus la modificările noilor miniştrii şi fără priorităţi asumate de către decidenţi.
În aceste condiţii este destul de probabil ca şi anul viitor să comentăm că la examenul de Bacalaureat am avut o rată de promovabilitate de mai puţin de un elev din doi.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu