Ziua de 10 mai, ziua
naţională a României între anii 1866-1947, începe să reapară în conştiinţa publică
românească ca fiind o zi de sărbătoare naţională. Astfel, ieri la orele 10:00
organizaţia Tineretului Naţional Liberal
din Craiova a depus o coroană de flori la statuia Regelui Carol I.
În mass-media centrală şi locală evenimentul este din ce în
ce mai mediatizat, iar asta înseamnă că o bună parte dintre români sunt interesaţi
de importanţa acestei zile. Pentru partidele politice, în special pentru cele istorice,
un astfel de lucru reprezintă un semnal de luat în seamă pentru o dezbatere cât se poate de onestă cu
privire la cea mai bună formă de guvernământ.
După abdicarea forţată a Regelui Mihai în 30 decembrie 1947
şi proclamarea republicii de către autorităţile comuniste prosovietice împotriva
monarhie s-a dus o puternică propagandă care a continuat chiar şi după Revoluţia
din Decembrie 1989 prin aceia care au preluat puterea politică din România.
Consecinţele propagandei încă se simt, dar ele pot fi
combătute prin manifestaţii care să se readucă în conştiinţa publică românească
semnificaţiile celor mai importante zile din istoria României.
Premiza că sărbătorind
10 mai nu vom mai face acelaşi lucru de 1 decembrie este una falsă. Nu am fi
putut să sărbătorim ziua Unirii din 1 decembrie 1918 dacă înainte de asta pe 10
mai 1866 nu ar fi venit pe tronul Ţării Carol I. De asemenea, nu am fi putut să
sărbătorim 1 decembrie 1918 dacă pe 10 mai 1877 România nu şi-ar fi declarat
independenţa. Şi, desigur, nu am fi putut să sărbătorim 1 decembrie 1918 dacă
în 10 mai 1881 România nu ar fi devenit Regat.
Se poate constata destul de uşor faptul că sunt puţini cei
care au o opţiune pentru monarhie sau pentru republică, ceea ce înseamnă că
majoritatea românilor privesc cu neîncredere modul în care sunt guvernaţi.
Chiar dacă Constituţia României adoptată în 1991 şi modificată
în 2003 prevede la Articolul 80 că preşedintele republicii exercita funcţia de
mediere între puterile statului, precum şi între stat şi societate s-a observat
destul de uşor faptul că un om care provine dintr-o formaţiune politică şi are
nevoie de susţinerea acelui partid nu-şi poate exercita funcţia de preşedinte
al Ţării cu imparţialitate.
Avem exemplele mandatelor lui Ion Iliescu, al lui Emil
Constantinescu, iar din 2004 asistam la modul în care preşedintele Traian
Băsescu mediează evenimentele sociale şi politice din România.
Nu ştim în ce măsură acela care va câştiga alegerile prezidenţiale
din 2014 o sa fie un mediator, însă având în vedere exemplele preşedinţilor
Iliescu, Constantinescu şi Băsescu ne putem gândi că scenariul are toate datele
să se repete.
Închei considerând că trebuie să avem în vedere toate aspectele pe
care le putem discuta pentru a alege forma de guvernământ care ne reprezintă
cel mai bine ca naţiune.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu